Programy lesní pedagogiky připravuje SLŠ Hranice v těsné spolupráci se Sdružením lesních pedagogů ČR.
Žáci 2. až 4. ročníků připravují aktivity pod vedením zkušených lesních pedagogů z řad zaměstnanců, i bývalých, lesnické školy a následně tyto aktivity realizují převážně na školním polesí ve Valšovicích, případně v arboretu SLŠ. U žáků školy, kteří programy realizují, je vždy evaluátor z řad zkušených lesních pedagogů.
Standardní program trvá 3 – 4 hodiny. Začíná se v 8:00 u budovy školního polesí ve Valšovicích. U menších dětí (mateřské školy) zkracujeme program na 2 – 3 hodiny.
Program začíná tzv. úvodním kruhem, při kterém se účastníci představují a seznamují s lesními pedagogy prostřednictvím her „ledolamek“, obrázků zvířat či lesnických pomůcek. Jednotlivé aktivity jsou zaměřeny nejen na zábavu, ale také na získávání nových poznatků, samozřejmě zábavnou formou. V první polovině programu lesní pedagogové předávají důležité poznatky (vždy dle zaměření programu), v druhé polovině probíhá upevňování nových poznatků.
Základní metodou je samozřejmě hra, ale používáme i jiné metody, jako např. tvořivá činnost (stavění domečků pro skřítky a víly z přírodnin), úkoly (sběr přírodnin dle zadání),hraní rolí (předvádím pantomimicky činnost či zvíře, ostatní hádají), vyprávění, debata, brainstorming, práce (úklid klestu, sázení stromků, …), zjišťování taxačních charakteristik (měření stromů).
Při programech používáme různé pomůcky, ale snažíme se maximálně využít lesního prostředí a přírodnin v něm. Důležitou pomůckou jsou tzv. kartičky, na kterých máme předtištěné úkoly a účastníci si je vyplňují a odnášejí domů.
Příklady programů:
- Strom – v rámci tohoto programu se zaměřujeme na poznání našich důležitých dřevin. U mladších účastníků to mohou být 2 dřeviny (buk x dub), u starších přidáváme. Účastníci se učí rozeznat stromy podle listů (lepí si do kartičky), plodů, dle kůry (vytvářejí frotáž – otisk kůry na papír pomocí voskovek), poznávají strom poslepu – hmatem, podle čichu (jehličí), zjišťují věk stromu podle letokruhů, odhadují výšku stromů a následně strom měří pomocí výškoměrů. K jednotlivým stromům se učíme básničky či písničky, případně anglické názvy stromů. Ve vhodném období je možné s účastníky provést zalesnění části paseky.
- Cesta vody – program zaměřený na význam lesa pro koloběh vody, zadržování vody v lese, protipovodňové opatření, infiltrační schopnost lesa. Účastníci rozdělení na dvě skupiny mají za úkol vytvořit v mírném svahu polygon, po které pustí míček tak, aby se pohyboval co nejmenší rychlostí – retardační funkce lesa. Vyčištění studánky, či úseku potoka je zajímavým zpestřením programu (gumáky nutností)
- Vítr v lese (starší žáci) – účastníci se seznamují s důsledky působení větru v lese, zkoumají vhodnost porostních směsí (poznávají zpevňující dřeviny), seznamují se s prvky zamezujícími škodám větrem (např. odluka)
- Myslivost – zde seznamujeme návštěvníky lesa – účastníky programu s činnostmi, které myslivec musí v honitbě dělat pro zvěř a její spokojený život. Používá jako pomůcky různé preparáty (kožešiny, parohy, lebky,…) a obrázky zvěře.
Každá aktivita je doprovázena tématickou hrou či činností k upevnění poznatků. Při programu jsou střídány činnosti fyzicky náročné s méně náročnými, činnosti náročné na přemýšlení s oddechovými.
Zaujala Vás nabídka? Kontaktujte Ing. Marka Šubu (suba@slshranice.cz, tel. 737 966 077) a domluvte si termín.
Galerie z návštěv aktivit lesní pedagogiky